Dochody miasta Wrocławia, po odliczeniu podatku śmieciowego, w ostatnich latach gwałtownie maleją ? w 2014 r. były o ponad 6 proc. mniejsze niż w 2012 r. (patrz grafika). I nie ma co się dziwić, jeżeli kolejne tereny w ścisłym centrum są włączane do specjalnych stref ekonomicznych przez radnych Rafała Dutkiewicza (np. Galeria Skanskiej przy Pl. Dominikańskim została włączona do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ? zwolnienie z podatków), a ulgi w podatkach z tego tytułu trafiają do szwajcarskich banków. 

 

Prezydent Wrocławia, który zadłużył nas na ponad 6 mld zł wpadł na pomysł, aby storpedować obywatelskie referendum i zaproponował własne we wrześniu. Pomysł na metro nie jest nowy. Dla 30 proc. wrocławian, według Diagnozy Społecznej 2014, brak metra jest problemem. *Tylko 27 proc. wrocławian korzysta z komunikacji miejskiej, gdy np. w Warszawie aż 70 proc. warszawiaków.

Warto wiedzieć, że koszt budowy 1 km drugiej linii metra w Warszawie wyniósł około 300 mln zł przy prawie 60 proc. dofinansowaniu z funduszy europejskich. Budżet inwestycyjny Wrocławia to prawie 1 mld zł. Gdyby nie ogromne zadłużenie stolicy Dolnego Śląska, miasto byłoby stać, aby budować rocznie przynajmniej 1 kilometr metra. Ale nie koszt budowy jest najtrudniejszy do udźwignięcia, a bieżące utrzymanie środków transportu publicznego. Widać to na przykładzie zadłużonego na ponad 500 mln zł. MPK, które straciło w tym roku płynność finansową na ok. 50 mln zł. A Gmina nadal tnie koszty w MPK i sprzedaje kolejne linie autobusowe (np. linię A). 

Historia uczy, że większość inwestycji miejskich jest realizowana przez ?zaprzyjaźnione? z władzą firmy, a ich koszty często przekraczają dwu-, a nawet trzykrotnie początkowe założenia (Stadion Miejski, Narodowe Forum Muzyki, Stadion Olimpijski). Zdarza się również tak, że różnice pomiędzy cenami uzyskanymi w przetargach różnią się o setki milionów od kwot końcowych zapłaconych wykonawcom, nie mówiąc już o unieważnianych przez Miasto przetargach bez podania przyczyny, do których zgłasza się więcej niż jedna firma (przykład: parking przy Hali Stulecia - w pierwszym, unieważnionym przetargu - 19 firm, w drugim... już tylko Budimex Parking Wrocław Sp. z o.o.)

To, że do tej pory temat metra nie był podnoszony, to przede wszystkim wina rządzącego od 13 lat Wrocławiem prezydenta Rafała Dutkiewicza, który tak zadłużył nasze miasto, że nie stać nas na jakiekolwiek inwestycje prorozwojowe. W tym kontekście proponowane przez Dutkiewicza referendum to kpina z wrocławian.

Praca w NWW

Poznaj aktualne oferty pracy i wolontariatu.

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
164941