Eksperyment z lodem

?Po­wiedz mi, a_za­pomnę. Po­każ_mi, a_za­pamiętam. Pozwól_mi_zro­bić, a_zrozumiem?. Pięć wieków przed naszą erą Konfucjusz trafił w samo sedno przedstawiając prosty klucz do zdobywania wiedzy i umiejętności. 

 

Słowa te doskonale ilustrują sposób, w jaki uczy się i poznaje świat dziecko w wieku przedszkolnym. Jest to przede wszystkim nauka przez działanie i doświadczanie. Dziecko chce ?wziąć? świat do ręki i zobaczyć jak on działa. Rolą dorosłych jest stworzyć mu ku temu warunki. Jak to zrobić?

Przede wszystkim pozwólmy dzieciom poznawać świat wszystkimi zmysłami. Zimą niech spróbują jak smakuje śnieg, jaki jest w dotyku, latem pozwólmy im chodzić boso po trawie, zmoknąć i skakać w deszczu, bawić się w błocie. Nauka, to przede wszystkim dobra zabawa i doświadczanie wszystkimi zmysłami. Niech się ubrudzą, pomoczą, ale niech będą szczęśliwe i bogatsze o te doświadczenia. 

?Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach?- to słowa Arystotelesa. Dziecko musi najpierw wszystkiego dotknąć, zobaczyć, doświadczyć, by potem mogło odzwierciedlić to w swoim umyśle w postaci pojęć, relacji i praw, które dotyczą otaczającego nas świata i nas samych. 

Wspólnie z dziećmi róbmy doświadczenia i eksperymentujmy. Jeśli dziecko chce wiedzieć dlaczego śnieg się topi, albo skąd się bierze lód, zamiast długo tłumaczyć zróbmy wspólnie eksperyment. Wynieśmy wodę w plastikowym pojemniku na mróz i zaobserwujmy co się z nią stanie. Potem wnieśmy ją z powrotem do domu i dalej obserwujmy co się będzie działo. Dziecko będzie mogło śledzić cały proces zmiany stanu skupienia wody. Aby uatrakcyjnić nasz eksperyment możemy do wody wrzucić różne kolorowe przedmioty, zabawki.

Pamiętajmy- dzieci to_urodzeni naukowcy. Ich entuzjazm i_zapał mógłby wprawić w kompleksy niejednego badacza. Z_ogromnym zaangażowaniem doświadczają zjawisk, formułują  hipotezy i sprawdzają je_przeprowadzając przeróżne eksperymenty. Ich naturalna ciekawość poznawcza wydaje się nie mieć granic.

Praca w NWW

Poznaj aktualne oferty pracy i wolontariatu.

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
165423